Tann 16. august hevur landstýrismaðurin í Mentamálum, Bjørn Kalsø, sett í gildi: “Kunngerð um skipan og læring í forskúla.” Henda kunngerð hevur, síðani hon fyrstu ferð kom í ljósmála í november 2010, fingið eina óvanliga kaldiga móttøku, og hevur verið skrivað upp í fleiri leypar um, hví hon ikki eigur at verða sett í gildi.
17. august 2013
ÁBYRGDARLOYSI SETT Í SYSTEM
Tann 16. august hevur landstýrismaðurin í Mentamálum, Bjørn Kalsø, sett í gildi: “Kunngerð um skipan og læring í forskúla.” Henda kunngerð hevur, síðani hon fyrstu ferð kom í ljósmála í november 2010, fingið eina óvanliga kaldiga móttøku, og hevur verið skrivað upp í fleiri leypar um, hví hon ikki eigur at verða sett í gildi.
31. juli 2013
Tá ið løgmaður bæði sigur satt og ósatt viðvíkjandi útbúgvingunum á Fróðskaparsetri Føroya
Í løgmansrøðu síni 2013 segði
løgmaður:
”Hægri útbúgving er ein grundleggjandi fyritreyt fyri
búskapar- og fólkavøkstri. Fróðskaparsetrið mennist støðugt. Fleiri útbúgvingar
verða bodnar út, og talið av umsóknum er í ár metstórt. Heili 378 umsóknir vóru
til komandi lestrarár. Av teimumum eru 274 upptikin.”
Her er ein tvørsøgn, dagin eftir
løgmansrøðuna gjørdist greitt, at sjáldan fyrr hava umsøkjaratølini til pedagogútbúgvingarnar
í Danmark verið hægri. Samstundis setur føroyska útbúgvingin met við lágum
umsøkjaratali – tað lægsta, síðani hon varð sett á stovn í 1986.
4. juli 2013
Talið av teimum, ið søkja inn á pedagogútbúgvingina í Føroyum bara lækkar
So
hendi tað aftur. Sum tendensurin vísti seinasta ár, 2012, so gongur tað bara
afturá við umsøkjaratalinum til pedagogútbúgvingina á Fróðskaparsetri Føroya,
tølini eru hesi:
2001
109 umsóknir
2002 109 umsóknir
2003 112 umsóknir
2004 eingi samlaði tøl
2005 136 umsóknir
2006 114 umsóknir
2007 91 umsóknir
2002 109 umsóknir
2003 112 umsóknir
2004 eingi samlaði tøl
2005 136 umsóknir
2006 114 umsóknir
2007 91 umsóknir
2008:
86 umsóknir
2009: 71
umsóknir
2010: 63
umsóknir
2011: 69
umsóknir
2012:
58 umsóknir
2013:
50 umsóknir
Í 2005 vóru 136 umsóknir til pedagogútbúgvingina, tað er meira enn samlaða talið av umsóknum til bæði pedagog og læraraútbúgvingina í ár, samlaða talið er 133 umsóknir í 2013.
Har er jú hend ein øgilig afturgongd í umsóknum til
pedagogar. Pedagogútbúgvin var fyrr ein tann mest populera, ið var, tað er
eisini undrunarvert, tá ið hugsað verðu um, at stórur tørvur er á pedagogum.
Síðani upptøkurnar í fjør havi eg fingið innlit í, hvussu hendan nýggja útbugvingin
er blivin til, og í tí tilburði er nokk
ein partur av frágreiðingini uppá afturgongdina. Eg skal skriva nærri um tað seinni, men tað er
ikki hugaligur lesnaður, hvussu pedagogútbúgvingin er viðfarin av teimum, ið
hava ábyrgd av henni.
28. juni 2013
Próvtøkuharræðið – ein syndarlig støða
Nú komi eg í mínum dagliga arbeiði
nógv í samband við fleiri fólkaskúlar, og eg síggi, hvat tað er, ið fer fram.
Um miðjan mai ella fyrr, fer øll framhaldsdeildin inn í eina fasu, har stórt
sæð øll tíðin fer við at fyrireika næmingarnar til próvtøku t.e. at tey
gjøgnumganga gamlar próvtøkuppgávur og pensum, tey læra einki uttan eittans í
hálvan annan mánað, hvussu tú bert teg at við at fara til próvtøku. Nú eru so
7. flokkarnir nógva staðni eisini komnir við í hetta fyrireikingarresið til
próvtøku, og summa staðni, nú eisini 6. flokkarnir, næsta ár verða tað 5. flokkarnir
og so framvegis niðureftir til teir
forskúlar, ið Lærarafelagið so fegið vil hava skipaðar, sambært eini óbrúkligari
kunngerð hjá Mentamálaráðnum um forskúlar.
Úrslitini til próvtøkuna avspegla so,
hvussu væl lærararnir hava dugað at fyrireika næmingarnar til próvtøku, um tey
duga nakað er líka mikið. Lærarin verður eisini bedømdur eftir, hvussu væl
næmingarnir klára seg til próvtøkuna, sjálvt um próvtøkurnar – sum heild –
næstan einki siga um, hvat næmingarnir duga, men heldur nakað um hvussu væl tey
duga at fara til próvtøku.
Eg fari ikki at finnast at
fólkaskúlalærarunum fyri, at at teir
gera hetta – tvørturímóti - eg hevði
gjørt tað sama, um eg var í teirra støðu. Men næmingarnir læra einki uttan at
fara til próvtøku. Og lat meg líka skoyta
uppí, at eftirmetingin av prosjektarbeiðinum, sum próvtøkuformur oftast er
fyrimyndarligur í skúlunum.
Eg havi ein illgruna um, at støðan
ikki er nógv øðrvís í miðnámsskúlunum.
At gigla sær, at próvtøkur hava annað
endamál enn ein formellur endi uppá eina skúlagongd, er at kasta torvmold í
eyguni á fólki, tí tað eru so øgiliga nógvir aðrir, kvalitativt betri mátar
til, at eftirmeta hvat tú hevur lært enn formellar próvtøkur, sum umframt
hvussu lítið tær í veruleikanum siga, mest siga nakað um sociala og kulturella
kapitalin hjá tí, ið fer til próvtøkur.
Tí sjálvandi skulu vit eftirmeta
læringina, men tann formur vit brúka, ger meira skaða enn gagn, bæði fyri børn
og lærarar.
Lat meg bara enn einaferð staðfesta,
at verandi próvtøkur eru bara ein rigidur formur at eftirmeta við hjá skúlum og
skúlamyndugleikum, ið ikki tora at hugsa fram um nøsina. At lærarar og onnur
finna seg í hesi skipanini er bara orsaka av einum illa umhugsaðum og illa gjøgnuførdum
skúlapolitikki hjá avvarðandi myndugleika. At noyða lærarnar inn í eina slíka
skipan, er at gera okkum øllum eina bjarnatænastu, tí á hendan hátt fáa teir
ongantíð tíð og umstøður til at skipa eina undirvísing, sum veruliga lærir
næmingarnar nakað, teir skulu allatíðina hugsa um próvtøkur og formellar
royndir.
Og tað er blivið so nógv verri eftir
Pisakanningarnar, har løgtingið fór í sjálvsving, og innførdi tiltøk, ið ikki
ger nakran klókari, men bara fleiri formellar royndir – tað var
signalpolitikkur við lít, ið ikki gagnaði nøkrum, allarminst fólkaskúlanum ,
næmingunum og lærarunum. Vit kundu havt ein fólkaskúla, har næmingarnirr lærdu
so nógv meira enn eftir verandi skipan av skúlanum. Har lærarnir fingu tíð og
umstøður at skipa eina veruliga gagniliga undirvísing, sum eg eri vísur í teir
duga, men oftast ikki sleppa, orsaka av formellum forðingum. Har næmingarnir lærdu nakað, ið tey kundu
brúka til veruliga lívið, og ikki lærdu bara fyri at fara til próvtøku.
Vert er at býta merki í,
hvat ið stóri, klassiski, amerikanski pedagogurin og skilafólkið, Dewey, longu
í 1938 skrivar um nyttuna av próvtøkum og hvussu tað ber til, at vit ikki kunnu
brúka próvtøkur til nakað sum helst í tí veruliga lívninum:
”Næstan
øll hava av og á litið aftur á skúlatíð sína og spurt seg sjálvi, hvat varð av
allari vitanini, tey hildu seg hava fingið í skúlagongd síni, og hví allir teir
førleikar, vit lærdu tá, skuldu lærast umaftur og á ein øðrvísi hátt, so at
teir veruliga kundu brúkast.
Tað ber ikki til at kveistra slíkar spurningar burtur við at siga, at lærugreinirnar í veruleikanum ikki blivu lærdar, tí tað blivu tær, ið hvussu so er so væl, at tú stóð próvtøku í teimum.
Tað ber ikki til at kveistra slíkar spurningar burtur við at siga, at lærugreinirnar í veruleikanum ikki blivu lærdar, tí tað blivu tær, ið hvussu so er so væl, at tú stóð próvtøku í teimum.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEihTVDbRB6Gj9lKg_rffiSDxRIy1tkAELYc6FZqPhdL_KmzH6bBuhB6eGLkfADz4bGnQA7dLJZ1jhXkzbuYrQehM-bjxjlcYTbMnTV9U4oMBvlu4AN5lirhsf7VzChLFeZ3p-421OQJgt1_/s173/imagesCAEAON48.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCwoZhNOOD2pXcjLWwn-RPbL4xxhBjJtfix_q47TXwjlp-UwfhPEMWTd7mwsK4blpEJVovduIksWQNvNVJFxZiLezKOi-aNvbW5UF1Ojjccs0YxxtfNXje5G41k038DNx00h2TeNQBjXWP/s133/imagesCAQO28N7.jpg)
Men tað er soleiðis, at tað, tú lærdi, varð lært avbyrgt (isolerað). Tað varð goymt í einum kurpali við vatntøttum lúkum fyri.
Verður so spurt, hvat er blivið at tí lærda, so er svarið, at tað enn er í rúminum við lúkum fyri, har tað einaferð varð skotrað burtur. Um akkurát somu umstøður vórðu endurskaptar, sum tá ið tað varð lært, so hevði tað eisini komið undan kavi aftur og verið tøkt. Men tað var avbyrgt, tá ið tað varð lært, og tí hevur tað mest sum einki samband við aðrar royndir hjá tær, soleiðis at tað ikki er fyri hond í lívisins veruligu umstøðum.
Tað er í andsøgn til lógirnar fyri royndum, at vitan av slíkum slag, hvussu dyggiliga tað so einaferð hevur verið lært, er fyrireiking til veruliga lívið.”
Dewey. John: Experience and education. Collier, 13. upplag. 1971. S. 47-48.
25. maj 2013
Eg fái kaldasveitta - New Public Management
Onkursvegna fái eg kaldasveitta av at lesa hesa greinina:
”Managementbølgen i det offentlige fører ikke til bedre resultater. Vit eru í okkara óvitsku við at endurtaka allar
hesar ónollurnar, ið eru við at jarðleggja øll vælferðarsamfeløguni í
Norðurlondum. Her á klettunum eru vit eisini við at missa fótafestið av hesi New Public Management bylgjuni, ið er yvir okkum.
-
Vit
hava fingið eina rúgvu av nýggjum leiðarum, men hvat vantar okkum:
kvalificeraða leiðslu, og hava vit fingið hana? Nei?
-
Vit
hava fingið eina rúgvu al nýggjum samaløgdum stovnum, og nógvar nýggjar
leiðarar. Men eru fleiri hurðar? Nei.
-
À
skúlaøkinum fingu vit pedagogisk ráð, so nú hava lærarnir mist ta ávirkan, ið
tryggjaði ein góðan, fólksligan, skúla og hava vit fingið ein betri skúla av
eini toppstýrdari leiðslu? Nei?
-
Setrið
er stjórnað av eini ”óheftari” nevnd. Er tað blivið betri? ?.
-
Vit
hava fingið eina rúgvu av privatum partafeløgum, ið kappast við tey privatu. Er
tað blivið betri: Veit ikki, stjórarnir hava fingið betri løn, tað veit eg.
-
Okkara
aðalráð hava samstundis fingið tann óvanan at seta stjórar og leiðandi
starvsfólk, ið koma frá teirra egnu stovnum, í starv á ymiskum øðrum almennum
stovnum. Eri hesi so loyal yvir fyri uppgávunum í teirra nýggju størvum og í
tænastuni fyri fólkinum? Nei tey eru loyal yvir fyri tí ráði tey komu frá og
fíggjarlógini.
Er tað fólkið, ið ræður? Kanska? Vit hava valt
politikarnar, men ikki ráðini.
Er alt hetta góð leiðsla? Ella hava vit bara fingið
fleiri leiðarar?
Øll, ið hava bara eitt sindur millum oyrini, vita at
besta arbeiðið verður gjørt av medarbeiðarum, ið trívast, hava medávirkan á
teirra arbeiði, verða hoyrd í teirra arbeiði og gerandisdegi. Verða vird. Hví
ger okkara almenna so tað øvugta?
Henda toppstýring, ið vit eru á veg inn í, við eini rúgvu
av millumleiðarum, ið gera tað enn verri at røkka endamálinum: Eitt liviligt
samfelag fyri alt fólkið. Hvør er tað í setir tað í verk? Er tað av ósketni
ella er tað medvitið?
Í øllum føri sigur øll fornuft og vitan okkum, at hetta
leiðir bara til enn meira toppstýring, ineffektivitet og ólønsemi. Ì síðsta enda førir tað til ónøgd og
eina verri tilveru fyri okkum øll.
Eru vit blivin lukkuligar hesi seinastu árini, vit eru
blivin ríkari og ríkari, og samstundis hava mist meira og meira ávirkan á
okkara politiska og gerandsliga lív, ið er blivið bureaukratiserað út yvir alt
mark? Eg eri ikki, eg veit ikki hvat tit eru blivin.
Hini dagligu ofrini
Hvønn dag
skal hann bera fram veturgamalt lýtaleyst lamb sum brennioffur til Harrans; á
hvørjum morgni skal hann bera tað fram. Somuleiðis skal hann hvønn morgun
sum grónoffur aftur við tí bera fram ein sætting av efu og av olju ein triðing
av hin til at væta mjølið við; sum grónoffur Harranum til handar skal hetta
vera ævinlig skipan. Soleiðis skulu teir bera fram lambið, grónofrið og
oljuna hvønn morgun sum dagligt brennioffur.
Ezekiel 46, 13 - 15
Vit skulu ikki hava fleiri leiðarar, men gjarna góða leiðslu, vit skulu hava: New Public Leadership
Abonner på:
Opslag (Atom)