Nei, tað er ikki nøkur andsøgn ímillum at mennast og læra
alt lívið, og at sleppa at vera barn.
Problemið hjá okkum vaksnu er kanska meira, at vit missa
tað spælandi barnið í okkum - homo
ludiens – avbjóðingin er, hvussu vit varðveita hugin at læra alt lívið og hvussu
vit forða fyri, at alt endar í turrgeldari formalismu, við próvtøkum, testum,
uttanhýsis evaluering o.s.fr.
At kravið til læring kemur uttanífrá og ikki innanífrá.
Gamalt er, at hugurin drívur verkið.
Eina menning, ið
leggur dent á, at vit øll eru so ymisk, og at vit eisini læra uppá ymiskan
máta.
Hetta tykist ein kjarnin í øllum kjakinum: mótsetningurin
millum læring og undirvísing. Vanliga definitiónin er, at undirvísing er skipað
læring, meðan læring er tað sum fer fram allatíðini, eisini uttan fyri skipaða
undirvísing.
Eri greiður yvir at eg seti tað eitt sindur fýrakantað
upp, men tað er ikki heilt skeivt, at skúlin er eyðkendur av skipaðari
undirvísing, meðan dagstovnaøkið er meira upptikið av læring. Prinsippiella
ósemjan verður, fyri ein part, hvussu
eitt lærandi umhvørvi verður skipað, nær vit fara undir formaliseraða
undirvísing – og hvat formaliserað undirvísing er. Hvat og hvussu verður lært um
onnur tiltøk, enn skipaða fakliga læring, men ikki minst at skapa tey optimalu
vilkorini fyri læring, soleiðis, at hugurin at læra verður hildin við líka
restina av lívinum.
Tað er lítið at ivast í, at tey 6 til 7 ára ára gomlu eru
komin onkunstaðni á lívsleið teirra, at okkurt meira skal henda enn vanligu dagstovnatilboðini,tað
er væl kjarnin í øllum kjakinum. Men tað, sum so er tann stóri spuringurin er,
um skúlin, soleiðis, sum hann er skipaður í løtuni, er tað besta tilboðið til
tey, tí eiga vit at nýhugsa bæði økini.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar